ROLA SYNDYKA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM
Syndyk to osoba, która towarzyszy osobie zgłaszającej upadłość od momentu ogłoszenia upadłości aż do zakończenia właściwego postępowania upadłościowego. Zostanie powołany przez sąd w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości.
ZADANIA SYNDYKA
Zgodnie z art. 173 Ustawy Prawo upadłościowe, syndyk, niezwłocznie po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, obejmuje majątek upadłego, zarządza nim oraz zabezpiecza go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem przez osoby postronne. Następnie przystępuje do jego likwidacji.
Po ogłoszeniu upadłości syndyk kontaktuje się bezpośrednio z upadłym aby zweryfikować zgodność informacji zawartych we wniosku. Następnym jego krokiem jest poinformowanie banków, parabanków oraz innych instytucji o ogłoszonej upadłości. Od tego momentu upadły może odetchnąć z ulgą, kończą się natarczywe telefony od firm windykacyjnych –nie trzeba się już kontaktować z wierzycielami, robi to syndyk.
Kolejnym zadaniem syndyka jest ustalenie czy osoba zgłaszająca upadłość posiada majątek. W przypadku posiadania przez upadłego – na przykład – nieruchomości/udziałów w nieruchomości, syndyk zobowiązany jest do spieniężenia majątku, a całość środków musi rozdzielić pomiędzy wierzycieli.
SKARGA NA CZYNNOŚCI SYNDYKA
Syndyk musi – rzecz jasna – działać w granicach prawa. Jeśli upadły uzna, że syndyk przekroczył swoje uprawnienia lub dopuścił się czynności niezgodnej z przepisami prawa, upadły ma możliwość zaskarżenia takiej czynności. Termin złożenia skargi to siedem dni od momentu dokonania czynności przez syndyka. Skarga jest rozpatrywana przez właściwy sąd upadłościowy.